איך נתפסת המציאות שלנו כשגבולות החושים מתמזגים

דמיינו שהחושים שלכם היו מתגייסים האחד למען השני משלבים נוירונים מצליבים חיווטים ומעשירים את תפיסת המציאות שלכם בממדים נוספים לא קונבנציונליים.


דמיינו לעצמכם שהחושים שלכם היו מתגייסים האחד למען השני משלבים נוירונים מצליבים חיווטים ומעשירים את תפיסת המציאות שלכם בממדים נוספים לא קונבנציונליים.

דמיינו למשל אילו יכולתם בזמן האזנה לקונצרט לא רק לשמוע את המנגינה אלא גם לראות את הצלילים מעל לראשיהם של הנגנים כמופע מרהיב של אורות צבעוניים המרקדים בהתאמה לצלילי המוזיקה?

מה אם יכולתם לחוות את זה ביותר מרובד? לא רק כשילוב של שני חושים אלא חמישה ויותר?

מסתבר שהתופעה קיימת בקרב אחוז קטן באוכלוסיה(כ-4%) והיא נקראת סינסתזיה.

"סינסתזיה או עירוב חושים היא תופעה שבה גירוי אובייקטיבי אשר נתפס באופן חושי אחד מעורר חוויה סובייקטיבית בחוש אחר. כלומר, מיזוג קוגניטיבי בין חושים שונים".(ויקיפדיה)

במילים אחרות, סינסתזיה היא מצב שבו המידע המגיע מחושים שונים מתערבב. אדם החווה תופעות של מיזוג חושי נקרא סינסתט.

סינסתטים אינם מודעים בדרך כלל לתופעה שהם חווים. הם סבורים שכך בדיוק כולם רואים, שומעים ומריחים. בעבר חשבו שהקישורים שעושה הסינסתזיה משתנים מאדם לרעהו, אך כיום ידוע שיש נקודות דמיון בין סינסתטים ושהם נוהגים לחבר דברים מאותן קבוצות. למשל צבעים דומים מקושרים לקולות דומים וכו'.

איך מוסברת סינסתזיה

שתי תיאוריות עיקריות מנסות להסביר את התופעה. האחת גורסת כי בעקבות פגם התפתחותי נוצרת הפעלה הדדית של שני אזורים במוח (או יותר) האחראים על חלקים מסוימים בחושים.

לפי התיאוריה השנייה מדובר דווקא בירידה ברמת העיכוב בין שני האזורים. במצב רגיל, כשאזור אחד פועל, השני מעוכב ברמה מסוימת כדי שלא תיגרם פעילות יתר. אצל אנשים עם סינסתזיה ייתכן שחלה ירידה ברמת העיכוב, והיא מתבטאת בהפעלה הדדית של שני האזורים.

קיימים כ-80 סוגים ידועים של שילובי חושים. הכירו 8 מהם ומי יודע אולי תגלו שאתם סינסתטים?

1. סינסתזיית צבע גרפי (Grapheme-Color Synesthesia):​


מבין כל סוגי הסינסטזיה שזוהו עד כה, סינסתזיית צבע גרפי היא אחת הנפוצות והנחקרות ביותר. תופעה זו יוצרת קשר בין אותיות כתובות ומספרים לצבעים. המונח "חיווט צולב" משמש לרוב להסבר על כל אחד מסוגי הסינסטזיה לגבי אופן פעולתו של המוח. במקרה של סינסתזיית צבע גרפי סבורים החוקרים שמתרחשת הצלבת חיווטים בין מרכז הצבע במוח למרכז שאחראי על מספרים. שני המרכזים הללו ממוקמים באותו אזור במוח המכונה fusiform gyrus. כמה מחקרים גילו כי לאנשים עם סינסתזיית צבע גרפי יש כמות מוגברת של חומר אפור באזורים מסוימים במוחם, לרבות ב- fusiform gyrus

סינסתזיית צבע גרפי
כך זה נחווה ע"י סינסתט צבע-גרפי (תמונה מתוך ויקיפדיה)

2. האנשה לשונית סדורה (Ordinal Linguistic Personification)

בהאנשה לשונית סדורה, רצפים מסודרים – מספרים, אותיות, ימים, חודשים – נתפסים כבעלי תכונות אנושיות וכבעלי מגדר מובנים. כדוגמה,  סינסתט עשוי לחוש שהאות א' היא נקבה, האות ת' היא זכר, ולאות מ' אין מין.  הוא גם עשוי לתפוס את המספר 5 כמגניב ואת המספר 9 כנודניק.  ישנם גם מקרים בהם האותיות, המספרים וכו 'מקיימים יחסים אישיים זה עם זה. לדוגמא, ב' ו- ר 'הן חברות והן לא סובלות את ל' .

 ישנה גם נטייה בקרב סינסתטים החווים האנשה לשונית סדורה- לייחס תכונה למילה שלמה על בסיס התכונה הקשורה לאות הראשונה של המילה. למשל, אם ס' היא אות שקטה ומופנמת אז המילה "סבלנות " היא מילה שקטה, מופנמת. ראוי גם לציין כי סינסתטים עשויים להקצות תכונות אנושיות ומגדר גם לחפצים.

3. כרומסתזיה Chromesthesia


סוג זה של מיזוג חושי ידוע גם בשם סינסתזיה של צליל לצבע וניתן פשוט לחשוב עליו כראיית צלילים.
בכרומסתזיה, קולות שנשמעים על ידי הסינסתט מקושרים או נתפסים כצבעים מסוימים. הסינסתט שומע את הצליל בדיוק כמו כולם. לעומת זאת, בכל פעם בו נשמע צליל הוא חווה בו זמנית ובאופן טבעי צבע שנשאר פחות או יותר קבוע עבור אותו צליל ספציפי. תפיסת הצבע אינה גורעת מהאופן בו הסינסטת שומע את הצליל, וברוב המקרים, היא אפילו מעצימה את החוויה הכללית שלו.

החוקרים גילו שהחווים תסמונת זו נוטים לקשר בין צלילים גבוהים לצבעים בהירים. ובין צלילים נמוכים יותר לצבעים כהים יותר. ישנן גם כמה ראיות המצביעות על כך שניתן למצוא תופעה זו (במידה פחותה) בקרב אנשים שאינם סינסתטים.

תת-קבוצות כוללות את אלה שהמיזוג מופעל אצלם על ידי כל סוגי הצלילים ולעומתם את אלה שעבורם הצבעים מתעוררים רק על ידי קולותיהם של אנשים. קבוצה נוספת הקשורה לכרומסטזיה כוללת אנשים שעבורם צבע מקבל צליל, כלומר מדובר בצבעים הנתפסים כצלילים.
בסרטון הזה בדקה השישית תוכלו לראות הדמייה שיצרה מוזיקאית סינסתטית בשם אנני דיקנסון על מנת להמחיש את חוויית ראיית הקולות שלה. היא גם הלחינה את קטע המוזיקה, הקול שלה מיוצג ע"י צבע סגול.

4. סינסתזיית רצף מרחבית-Spatial Sequence Synesthesia

מכונה לעתים סינסתזיה חזותית-מרחבית והיא אחת הסוגים המרתקים ביותר של סינסתזיה. בשילוב חושי זה, רצפים כמו מספרים, אותיות, חודשים ותאריכים נתפסים כממוקמים בחלל האוויר. סינסתט שחווה תופעה זו עשוי לראות את הסידור המרחבי ב"עיני רוחו " או ממש במרחב סביבו.

לדוגמה, ישנם אנשים עם סינסתזיית רצף מרחבית, שכשהם חושבים על אותיות, הם
עשויים לראות את האות א' רחוקה יותר מ- האות ב' ואת האות ג' גבוהה יותר מהאות ב'.

הסידור בחלל האוויר יכול ללבוש צורות שונות כמו למשל, עמודות, ספירלות או עיגולים. דוגמה נוספת, סינסתטים עם סינסטזיית רצף מרחבית עשויים לתפוס את השעה בשעון כממוקמת בנקודות ספציפיות במרחב הסובב אותם.

5. סינסתזיית מראה-מגע Mirror-Touch Synesthesia

זהו אחד מסוגי הסינסטזיה הנדירים ובעלי האפשרות הגדולה ביותר להיות מצב נרכש (בניגוד למצב מולד).
בסינסטזיית מראה-מגע הסינתסתט מרגיש את אותן תחושות שחש מישהו אחר. תחושת המראה-מגע יכולה להיות מופעלת על ידי סיטואציה אמיתית בחיים, במצבים אישיים או על ידי צפייה במישהו על המסך.
אנשים שאינם סינסתטים שנהנים לצפות בסרטי אימה עשויים להזדעזע מהידיעה שסינסתטים עם סינסטזיית מראה -מגע חשים את כל הכאב המקושר למתרחש על המסך.

דוגמאות נוספות לסינסטזיית מגע -מראה: בזמן הצפייה ברופא המניח סטטוסקופ קר על גבה של ילדתה, חשה האם את התחושת הסטטוסקופ על גבה. לחלופין, בזמן הצפייה בחבר המשפשף כתף כואבת, הסינסתט ירגיש את תחושת שפשוף על כתפו שלו.

6. סינסתזיית שמיעה-תחושה(מגע/מישוש) Auditory-Tactile Synesthesia

סינסתזיית שמיעה-מגע היא אחת הנדירות ביותר מבין כל סוגי הסינסטזיה. היא מתרחשת כאשר צלילים שנשמעים על ידי הסינסתט מייצרים תחושת מישוש-מגע באזורים מסוימים בתוך ועל גופו.

יש שפע של תחושות שניתן לחוות והן משתנות בין סינסתט לסינסתט. לסינסתט אחד צליל עשוי להרגיש כמו תחושה מעקצצת ואילו לאחר אותו צליל נתפס כמשהו הלוחץ על עורו.

לפעמים הצלילים נחווים כחמים או קרים; כדגדוג, רפרוף נוצה על העור או כמו מכת חשמל.

ישנם מקרים בהם סינסתטים מתארים את תחושת המגע כנעימה, אך בהזדמנויות אחרות, צלילים יכולים לייצר תחושות שמסיחות דעת, לא נוחות או ממש כואבות.

7. סינסתזיית מיפוי מספרים Number Form Synesthesia

שוב, גם זה אחד מסוגי הסינסטזיה הנדירים, וככזה, הוא לא זכה לתשומת לב מחקרית רבה לעומת סוגי הסינסטזיה האחרים, הנפוצים יותר.
בסינסתזיית מיפוי מספרים, הסינסתט רואה באופן לא רצוני מפה מנטלית של כל קבוצת מספרים שהוא חושב עליה. מחקר על סינסטזיה מספרית מעלה כי החיווט הנגדי המתרחש במוחו של הסינסתט מתרחש בין אזורים קרובים בתוך האונה הפריאטלית השולטת בקוגניציה מרחבית ומספרית.

לסינסתט יש צורה -סידור מסוים לחודשי השנה ואחר לתאריכים. כמו כן, אופן מיפוי המספרים עשוי להיות מורכב או פשוט ועשוי להיות לאורך קווים מעוקלים או ישרים או שילוב של שניהם.

מחקרים הראו כי סינסתטים מסוגלים לעבד מידע מספרי טוב יותר אם הוא מוצג באופן התואם את מפת המספרים שלהם . יש לכך השלכות על כמה טוב יכול סינסתט ללמוד מקצועות, כמו מתמטיקה, שנלמדים באופן קונבנציונאלי.

8.סינסתזיית מילה-טעם וצליל-טעם Lexical-Gustatory (And Sound-Gustatory) Synesthesia

 

אדם שיש לו סינסתזיית מילה-טעם חש במילים (הן המדוברות והן הכתובות) כטעמים מובחנים, כריחות וכמרקמים בפה או חש את הטעמים בראשו. התופעה הוכחה ככוללת גם צלילים שאינם קשורים למילים, מכאן ההגדרה סינסתזיית צליל-טעם.

כפי שקורה בכמה סוגים אחרים של סינסתזיה, ישנן עדויות המצביעות על כך שסינסתזיית מילה-טעם וצליל-טעם מתפתחת בילדות ולא נוכחת מלידה. חלקם של סינסתטי מילה-טעם וצליל-טעם נוטים ליצור קשרים בין מילה למזונות אליהם נחשפו בילדותם. במקרה ספציפי אחד, לסינסתטית שדיברה מילדות אנגלית וגם צרפתית היו תחושות טעם למילים בשתי השפות. למרות שהיא גם דיברה ספרדית (אך למדה את הספרדית מאוחר יותר בשנות ילדותה בניגוד לשתי השפות האחרות), לא היו לה חוויות סינסתזיות בספרדית.

החוויה של התחושות המתעוררות קשורה לרוב לצליל המילה, אך ישנם חוקרים הסבורים שהיא עשויה להיות קשורה גם למשמעות המילה. כמו כן, לא כל המילים (בין אם הוצגו או שנשמעו) והצלילים גרמו לאותה עוצמה או מורכבות של טעם אצל הסינסתט. יתר על כן, ישנם כמה מילים וצלילים שאינם מייצרים תגובה לטעם כלל.

אם אתם מעוניינים לבדוק אם אתם סינסתטים, 
קיים מבחן סינסתזיה בעברית באתר של ד"ר איגלמן.

התועלות שמפיקים הסינסטתים מיכולת החישה הייחודית שלהם

למרות שלפעמים התופעה יכולה להוות מטרד בחיי היומיום, חוקרים מצאו שישנם יתרונות מסויימים בשילוב חושי. 

נמצא למשל שלשיעור גדול של סינסטתים יש זיכרון משופר ולכן גם יכולת תפיסה ולמידה גבוהים. חוקרים אחדים לקחו זאת צעד קדימה בהניחם שבשלב הגיל הרך של חייו פיתח הסינסטט את יכולת המיזוג החושי -כאסטרטגיית למידה.

מעניין לציין שמחקרים קישרו את מאפיין המרחב-זמן של סינסתזיית רצף מרחבית עם זיכרון משופר, בכלל ועם יכולת מעולה לזכור אירועים, בפרט. מקורות רבים משייכים ל סוג זה של סינסתזיה יכולת לראות את העבר או לנסוע בזמן. 

היו מחקרים שהצביעו על יכולת מאוד מוגברת בקרב אנשים עם סינסתזת רצף מרחבית לזכור את האירועים שהתרחשו בחייהם. מצב זה, המכונה היפרתימזיה, קשור בעצמו לאוטיזם.

חלק מהאנשים החווים כרומסתזיה  מנצלים את מצבם ומשתמשים בצלילים (כגון נגינת קטע מוסיקה) כדרך לעזור לעצמם להירגע.

אנני דיקנסון, הרואה צבעים לצלילים (כרומסתזיה) משתפת בהרצאתה ב-TED כי היא יודעת מתי אביה עומד לחלות בשפעת רק על פי השינוי בצבע קולו שמשתנה מכחול בהיר לכחול כהה. היא גם מספרת שהצליחה לזהות שחברתה עומדת לחוות התקף חרדה לפני שהוא התרחש רק על פי שינוי בגוון קולה של החברה. בעקבות זאת היא יעצה לחברה לצאת החוצה לסביבה מרגיעה ובכך סייעה לה להימנע מההתקף.

אנני אומרת שבעקבות הכרומסתזיה שלה היא הגיעה למסקנה שככל שהיא מקשיבה יותר לאנשים כך היא יודעת יותר עליהם והיא ממליצה לכולנו לאמץ את התובנה הזו לחיים.

ישנם הסוברים כי סינסתטים בעלי סינסטזיית מראה שעוסקים בריפוי -יחושו יותר אמפתיה כלפי המטופלים שלהם (מעצם חווייתם את הכאב של המטופל על עצמם)וכתוצאה מכך יוכלו לסייע להם במידה רבה יותר.

לרוב הסינסטתים יש נטייה וכישרון לאומנות לעיתים פנומנליים,לחלקם כושר המצאה ודמיון עשירים מה שמעלה את השאלה האם האומנים והממציאים הגדולים בהיסטוריה היו/הינם סינסתטים?

 בספרו Act of Consciousness מתאר הסופר  A.S.Germaim כיצד נראית חוויית התרשמות מאמנות כאשר כל החושים שלך פעילים.  כך הוא כותב:  

"קח למשל  יצירת אמנות: הרבה פעמים העין רואה את היצירה שעל הקיר ואתה אומר "טוב, זה נחמד".
אתה אוהב את זה או שאתה לא אוהב את זה.
אבל בחוויה החישתית האמיתית, אמנות זו מתעוררת לחיים ואתה לפתע בתוכה וחווה אותה. היצירה חיה ואתה באינטראקציה איתה… זו פשוט חוויה חושנית עמוקה.
" (Act of Consciousness ,פרק 8 )

אם זה נשמע לכם הזוי ולא אפשרי תתפלאו לדעת שאחד הנבדקים הסינסתטים שהשתתף במחקר של פרופ' ג'יימי וורד – מתאר כך את תחושתו כאשר הוא עומד מול הפסל הזה:

אהבתי לעמוד מול (הפסלים של) ג'יאקומטי

(דקה  9:40 בהרצאתו ב- TED ) "אהבתי לעמוד מול (הפסלים של) ג'יאקומטי..וזו תחושה טובה מאוד. אז אני אוהב לעמוד מולם ולחוש את עצמי מתארך".  

עוד מציין וורד, אם חושבים על זה, אמנים כאשר הם מבטאים כאב או דמויות ביצירותיהם, בעצם שואפים לכך שאנשים יושפעו באופן עמוק ויחושו אמפתיה למה שהם רואים ביצירה.

חקר הסינסתזיה  עדיין בחיתוליו ולהבנתי עדיין רב הנסתר על הגלוי בתחום זה. משום כך אני מאמינה שהתועלות שיכול אדם בעל חישה ייחודית מרובדת כמו סינסתט להפיק מיכולותיו אלה הן רבות מאוד גם אם אינו מודע לכולן.

האם כל אדם יכול לפתח סינסתזיה?

השערה מדעית עיקרית גורסת שכולנו נולדנו עם יכולות שילוב חושים ושמסיבה לא ברורה, עד גיל 3 הן התנוונו או נחלשו מאוד,למעט אצל אחוז קטן באוכלוסייה. ידוע שניתן לפתח את סינסתזיית המראה-מגע גם בקרב אנשים שאינם סינסטתים.

לשאלה האם כל אדם יכול לפתח סינסתזיה? אני סבורה שהתשובה לשאלה היא חיובית!! אני משוכנעת שביכולתינו לפתח ולשלב בין החושים שלנו ולא רק בין חמישה או עשרה חושים אלא בין כל אותם מאות ואלפי חושים אנרגטיים שטרם התוודענו אליהם. ייתכן מאוד שאותם סינסטתים באו להעיר בנו כתרבות – את הסקרנות, הידיעה והבחירה להרחיב את מנעד החישה הרדום המצוי בנו.

אני מאמינה שמולטי-חישה ומולטי סינסתזיה לכשיתעוררו בנו, יקפיצו אותנו לחוויית חיים באיכות גבוהה, רב מימדית ועשירה, לבהירות מימוש בקלות, יצירתיות שמחה ושפע בל יתוארו.

אם מסקרן אתכם לפתח את מערכת החישה שלכם, אתם מוזמנים להתחיל איתנו כאן.

הצטרפו אל המסע הקרוב לפיתוח קליטה חושית ועל חושית – לפרטים לחצו כאן

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה